cestovni-ruch.cziCOT.czCZeCOT.infoWMP.czXMLevents

Turismus v Česku: Co nás krize naučila?

Zařazeno v
Incoming
Města & Regiony
HORECA & MICE

10/2020

Ještě na konci léta to vypadalo, že se touto dobou budeme bavit o restartu cestovního ruchu v Česku, zvláště pak toho domácího. Vývoj posledních týdnů nasvědčuje tomu, že spíše než k restartu dochází nyní k boji o přežití. Z uplynulé letní sezony si ale můžeme vzít pár ponaučení ohledně trendů či nástrojů vhodných k povzbuzení turismu.

Již před začátkem letní sezony se většina odborníků shodovala na tom, že jejím hlavním trendem bude domácí cestovní ruch. Data Českého statistického úřadu, která by tento trend potvrdila za celou letní sezonu, ještě v době uzávěrky tohoto vydání k dispozici nebyla, musíme se proto spolehnout jen na empirické pozorování, případně výsledky „neoficiálních" průzkumů. Kupříkladu ten, který agentura Perfect Crowd zpracovala pro Home Credit, ukázal, že letní dovolenou strávilo ve své vlasti 73 procent Čechů. Loni to byla necelá polovina. Byli ale tuzemští klienti pro cestovní ruch v Česku spásou? Názory na to se různí.

Vouchery, vouchery, vouchery…

„Nás domácí cestovní ruch opravdu zachránil," uvedla například na zářijové COTakhle snídani na téma Restart turismu v ČR primátorka Karlových Varů Andrea Pfeffer Ferklová. Karlovarští si naštěstí zavčas uvědomili, že bylo chybou orientovat se téměř výhradně na zahraniční klientelu. „Jakmile se uzavřely hranice, bylo nám jasné, že všechny tuzemské oblasti se ve svých marketingových aktivitách zaměří na domácí klientelu a že vyhraje ten, kdo bude rychlý a nabídne něco jiného než ostatní," vysvětlila Andrea Pfeffer Ferklová, jaké úvahy byly na začátku projektu VARYo Voucher, který významnou měrou ovlivnil podobu karlovarské letní sezony. Město vydalo 3 250 slevových voucherů v hodnotě od jednoho do pěti tisíc korun, které mohli klienti uplatnit na ubytování s lázeňskými procedurami. Do projektu se podle primátorky přihlásilo 107 z celkově 127 hotelů. Poukazy bylo třeba uplatnit do konce září, přičemž již v polovině září bylo vyčerpáno 99,4 % voucherů. Vedle toho město připravilo projekt Karlovarské kulturní léto, díky kterému měli návštěvníci každý den šanci vyrazit ve městě za kulturou, a v neposlední řadě také zlevnilo návštěvnickou kartu Karlovy Vary Region Card z někdejších 600 korun na stokorunu. „Mělo to až nečekaný efekt. Jen pro srovnání – za celý loňský rok jsme těchto karet prodali asi 700 kusů, letos od června do srpna pak 34 000," konstatovala Andrea Pfeffer Ferklová. Do podpory domácího turismu město v letní sezoně investovalo 50 milionů korun, z toho 10 milionů do systému voucherů. Zmiňovaná tři opatření přinesla své ovoce. „Letos v létě jsme přivítali nejvíc českých návštěvníků za celou historii Karlových Varů," uvedla primátorka a dodala, že i přes tuto podporu „žily" jen určité typy hotelů, zejména tří- a čtyřhvězdičkové, přičemž ceny meziročně klesly asi o třetinu. Provozovatelé řady pětihvězdičkových zařízení situaci vyhodnotili tak, že se jim nevyplatí otevřít. Tyto hotely zůstanou zavřené nejspíš do března příštího roku.

Zprava: Andrea Pfeffer Ferklová, Jaromír Polášek a Radek Galousek
Zprava: Andrea Pfeffer Ferklová, Jaromír Polášek a Radek Galousek
 

Pakliže byly Karlovy Vary první městem, které přišlo se systémem slevových voucherů, prvním krajem, který přistoupil k této formě podpory, byl kraj Jihočeský. Návštěvníci stránek leto.jiznicechy.cz si mohli vygenerovat vouchery na 30procentní slevu na ubytování v bezmála 260 hotelech, penzionech a dalších ubytovacích zařízeních na území kraje, získat také mohli až 70% slevu na vstupy do vybraných turistických atraktivit. Kraj na tento účel vyčlenil 30 mil. korun. Vouchery lze uplatnit až do konce listopadu tohoto roku. A i zde se tento nástroj osvědčil, a ubytovatelé měli v létě vesměs plno. „Léto dopadlo nad očekávání dobře," pochvaloval si na zářijové COTakhle snídani ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu Jaromír Polášek. Velkou neznámou je ale podle něj podzim. „Já se jako optimista snažím věřit, že restrikce skončí u roušek a že si na ně zvykneme. Restrikce podobné těm z jara by už byly likvidační," dodal.

A ještě jednou vouchery, tentokrát pražské. Pokud jde o cestovní ruch, hlavní město je koronavirovou krizí asi nejvíce postiženou oblastí České republiky. Prague City Tourism proto přišla s projektem V Praze jako doma, do kterého se zapojily čtyři stovky ubytovacích zařízení. Jeho princip je jednoduchý – za každé přenocování v Praze získají turisté body, za které mohou navštívit řadu atraktivit. I tento program se podle zástupců Prague City Tourism osvědčil, když díky němu do města v letních měsících zavítalo téměř 60 000 lidí. Vedle tuzemců šlo také o hosty z Německa, Rakouska a Slovenska. Ne všechny benefity ale byly vyčerpány a město je v září vrátilo zpět do oběhu, čímž fungování programu prodloužilo do konce roku. Podpoří tak i předvánoční cestovní ruch a připraví speciální vánoční nabídky. Na druhou stranu je třeba konstatovat, že i přes tento podpůrný nástroj je situace v cestovním ruchu na území města alarmující. Obsazenost většiny hotelů byla v letní sezoně (i přes radikální pokles cen) abnormálně nízká a s neustále se zpřísňujícími restrikcemi a protiepidemickými opatřeními v Evropě přibývá v Praze hoteliérů ve vážných potížích…

Vývoj cestovního ruchu od března tohoto roku je jedním velkým školením manažerských dovedností i tréninkem trpělivosti, přizpůsobivosti, schopnosti improvizace a inovativnosti.

Na druhou stranu jsou u nás regiony, kde v uplynulých měsících řešili opačné problémy. „Náš restart po uvolnění restrikcí byl velmi rychlý a prakticky po čtrnácti dnech jsme se vrátili na hodnoty, které jsme měli v minulých letech. Ve finále jsme v červenci a srpnu přivítali více ubytovaných turistů než kdy předtím," řekl Radek Galousek, předseda destinačního managementu Pálava a Lednicko-valtický areál. A co víc, turisté prý letos jevili i vyšší ochotu utrácet. Některé restaurace a vinotéky hlásí nárůst tržeb o 10-30 % oproti letním měsícům 2019. Prodloužila se také průměrná délka pobytu. Na oblíbených místech v tomto regionu se ale podle Galouska již začaly projevovat některé z rysů overtourismu. „Podnikatelé mohli být relativně spokojeni s tržbami, na druhou stranu se ale začala objevovat přetíženost některých lokalit nebo služeb, což mohlo způsobit zhoršení celkového dojmu z návštěvy našeho regionu," říká Galousek.

Další strana